Soolise võrdõiguslikkuse teemad ühiskonnaõpetuses
Ühiskonnaõpetuse ja muude nn. sotsiaalainete omandamise käigus peaksid õpilased
- õppima kasutama soolise võrdsusega seotud põhimõisteid (bioloogiline ja sotsiaalne sugu, sooideoloogia, soosüsteem, soostereotüüp jms.);
- mõistma võrdse kohtlemise põhimõtet ja õigusnorme;
- õppima analüüsima soolise kihistumise põhjuseid ning sellega seotud stereotüüpe, käitumisnorme ja väärtushinnanguid;
- oskama avaldada arvamust selle kohta, kus ja kuidas ilmnevad naiste ja meeste erinevad rollid ning nende erinev väärtustatus mitte ainult ühiskonnas üldiselt, vaid ka õpilaste igapäevaelus ja lähemas ümbruskonnas;
- oskama analüüsida kvantitatiivseid ja kvalitatiivseid andmeid, mille alusel soolise võrdõiguslikkuse olukorda ühiskonna tasandil hinnatakse.
Ühiskonnaõpetuses omandatavate pädevuste seotus soolise võrdõiguslikkuse teemadega
Nõutavad pädevused | Pädevuste seos soolise võrdõiguslikkusega |
---|---|
Inimõiguste ja põhivabaduste mõistmine ja väärtustamine; demokraatia põhimõtete ja demokraatlike väärtuste ning üldtunnustatud käitumisreeglite järgimine, seaduskuulekus. | Sooline võrdsus kui väärtus, põhimõte ja üldine hüve. Diskrimineerimise keeld, võrdse kohtlemise norm kui eeldus inim- ja põhiõiguste realiseerumisele. |
Enda määratlemine Eesti, Euroopa ja maailmakodanikuna, oma kodanikukohustuste ja -vastutuste teadvustamine;
Käitumine ühiskonna, kultuuri ja looduskeskkonna jätkusuutliku arengu tagamiseks , oma tuleviku teadlik kavandamine. |
Soolise võrdõiguslikkuse põhieesmärkide ja strateegiliste suundade teadmine.
Põhiliste soolist võrdõiguslikkust edendavate organisatsioonide teadmine. |
Enda ja teiste inimväärikuse austamine, eelarvamusteta ja lugupidav suhtumine kõigisse inimestesse ning nende erivajadustega arvestamine. | Soolisuse konstrueerimine seotult vanusega, puudega (erivajadusega), seksuaalse orientatsiooniga jms. Nn. mitmese diskrimineerimise vältimine. |
Ühiskonnas toimuvate protsesside ja arengute märkamine, uurimine ning seostamine, võimaluste piires probleemidele lahenduste leidmine. | Ühiskonna soolise kihistumise ja selle vähendamise meetodite teadmine (ajutised erimeetmed, sh. kvootide rakendamine). |
Majandusliku mõtlemise aluste omandatus ning oskus toimida turumajanduse tingimustes. | Tööturu soolise vertikaalse ja horisontaalse kihistumise analüüsimine, tööõiguse normide teadmine, tööandja vastutus nais- ja meessoost töötajate võrdse kohtlemise eest. |
Oma seisukohtade ja valikute argumenteeritud põhjendamine ja kaitsmine, suutlikkus osaleda arutelus ja väitluses; oskus eristada emotsionaalseid ja poliitiliselt kallutatud hinnanguid objektiivsest tõest; igaühe õiguse isiklikule arvamusele ja sõnavabadusele austamine. | Oskus märgata sooliselt eelarvamuslikke , seksistlikke ja emotsionaalseid diskursuseid, kuvandeid, mis õigustavad soolise ebavõrdsuse olukorda ja/või vastandavad naisi ja mehi.
Soouuringute põhisuundade teadmine. |
Ühiskonnaalase teabe eesmärgipärane hankimine erinevatest allikatest, selle tõlgendamise, üldistamise, kriitilise hindamise ning talletamise ja edastamise oskus, autoriõiguse kaitse järgimine. | Soopõhise statistika kasutamine, soouurimuslike portaalide, allikate teadmine.
Rahvusvahelised mõõdikud soolise ebavõrdsuse hindamiseks ja võrdlemiseks EL ja rahvusvahelises kontekstis. |
Ühiskonnaõpetuse kaks kursust koosnevad neljast teemavaldkonnast:
- ühiskond ja selle areng;
- riik ja poliitika demokraatlikus ühiskonnas;
- majanduse toimimine;
- üleilmastumine ja jätkusuutlik areng.