Sooaspekt inimeseõpetuses
Esimeses kooliastmes tuleks inimeseõpetuse õppekava põhiteemade puhul käsitleda soolisi aspekte:
Soosuhete teemavaldkonnad | Küsimused, mida võiks arutada |
---|---|
Mina ja teised | |
Kõik inimesed on erinevad, aga võrdsed oma väärikuselt ja inimeseksolemise poolest. | Oskab näha sarnasusi tüdrukute ja poiste vahel, näha, kuidas välismaailm rõhutab erinevusi ja traditsioonilisi soorolliootusi nt välireklaamis, telereklaamis jne |
Mina ja minu pere | |
Perekohustused ja soolised stereotüübid, soorollide stereotüüpsus |
Kes milliseid töid teeb, kas tööd jagunevad naiste ja meeste töödeks või võivad neid teha kõik, kes oskavad ja saavad
Võrdsus peres |
Mina, aeg ja asjad | |
Tütarlaste ja poiste huvid (sarnasus) | Kumb sa tahaksid olla: kas poiss või tüdruk? Miks? Kas inimese puhul on tema soo kõrval tähtsad ka muud omadused, nagu ausus ja austus teiste vastu, abivalmidus, töökus, sihikindlus, koostöövõime jne Kas need on võrdselt olulised või kumb kumma üles kaalub? |
Mina ja meie | |
Kiusamine ja vägivald
Soopõhine vägivald[1] |
Poiste ja tüdrukute omavahelised ja vastastikused suhted koolis, kiusamine ja vägivald, põhjused ja tagajärjed, ennetustöö |
[1] Soopõhise vägivalla õppematerjal on koostatud ja kättesaadav: Laan,T., Reitelmann, E., Soo, K., Sooline vägivald ja perevägivald. Käsiraamat põhikooli õpetajale. ENÜ Sihtasutus, 2012