Haridusvaldkonna soouuringute teemad
Akadeemiliste uuringute arengu käigus on alates 1980-test aastatest kummutatud nais- ja meeskategooria universaalsus ning arvestatakse üha rohkem aega, konteksti ja muid tunnuseid, mille raames sugu ja soolisust konstrueeritakse.
Uurimisprobleemide üldistamisena soouuringutes võib välja tuua kolm aspekti, mida käsitletakse :
- soolise identiteedi, sh maskuliinsete ja feminiinsete joonte kujunemine ja omandamine;
- võimusuhete, sotsiaalsete normide ja rollide kujunemine ja omandamine ning
- sugupoole esitamine ning selle sümboolsed ja epistemoloogilised representeerimise (sotsiaalsete normide raames tehtavad järjepidevad keelelis-kehalised esitused)
Enamasti on uurimused suunatud teatud haridussüsteemi astmele- koolieelsetest lasteasutustest kuni akadeemilise kõrghariduse ja akadeemilise karjäärini:
- soolised erinevused ja sarnasused edasijõudmises ja akadeemilises karjääris, koolist väljalangemine,
- sugu ja haridussüsteem, sugu ja kool, sugu ja õppekavad, õppeained, kool kui organisatsioon ja sooline aspekt (soolistatud klassiruum, õpetamismeetodid jms) hariduspoliitika ja haridusasutuste juhtimine.
Soolisest aspektist on analüüsitud kooli suhtlemis- ja organisatsioonikultuuri, ainete valikuid, ainekursustest osavõttu, õpikuid ja õppematerjale, juhendamist, õpetamist, suhtlemist, õpilaste hindamist ja hindamiskriteeriume, vägivallajuhtumite soolist aspekti jms.:
- kool kui soolistatud institutsioon,
- sootundlik pedagoogika,
- sugu ja käitumine ning soosuhted klassiruumis, õpistiilid,
- soolise identiteedi kujunemine/sotsialiseerimine,
- sooaspektid kontrollimisel ja hindamisel,
- õpetaja (soolise) identiteedi konstrueerimine.
Analüüsitakse, kuidas ilmnevad domineerivad maskuliinsuse/feminiinsuse vormid lasteaias ja koolis, kuidas lapsed ja noored ise enda soolist identiteeti kujundavad, uuritakse olemasolevaid soo- ja võimusuhteid lasteaedades ja koolides, aga ka koolis ja lasteaeaias kui organisatsioonis ja argielus ilmnevates sotsiaalsetes suhetes.
Suure rühma uuringuid moodustavad soo ja konkreetsete õppeainetega seotud käsitlused:
- Sugu ja seksuaalkasvatus
- Soolisus ja konkreetsed aineõpingud, näiteks sugu ja muusikaõpetus, suguja matemaatika, sugu ja infotehnoloogia jms , mille uurimiseesmärkideks on välja selgitada, kuidas sugupoole konstrueeritus antud sotsiaal-kultuurilises kontekstis mõjutab nii ainekursuste sisu kui selle vahendamist ja omandamist. Näiteks eristuvad sellised teemad nagu sugupool ja lugemisoskus, sugupool ja kodanikuks kasvamine